Skip to main content

وضعیت عمومی ایران در سال 1356

دو سند از اسناد به دست آمده از سفارت آمریکا در سال 1359 در اختیار شما قرار می گیرد. پس از مطالعه به پرسش ها پاسخ دهید. 

متن اول: بخشی از گزارش بازرسان آمریکایی است که از طرف دفتر بازرسی وزارت خارجه آمریکا برای بررسی نحوه روابط با ایران در اکتبر ١٩٧٤ (مهر 1351 ) به ایران آمده بودند:

سفیر (آمریکا در ایران) می تواند شاه را هروقت که بخواهد فورا ببیند و از آن گذشته، گاهی اوقات همچنین به وزیر متنفذ دربار، نخست وزیر و سایر مقامات کلیدی نظامی و غیرنظامی دسترسی دارد. وی آشنایی گسترده ای با سایر مقامات ارشد دولتی، مجلس، تجار عمده، دانشگاهیان و دیگر گروه های روشنفکر دارد. قائم مقام میسیون )هیئت(، درصورت لزوم دسترسی به افسران نظامی، مقامات زیر کابینه و وزرا دارد و مستشاران سیاسی و اقتصادی با رده های مناسب دولتی و بخش خصوصی تماس خوبی دارند. به طور کلی تماس های میسیون ]هیئت[ بسیار خوب بوده و حوزه وسیعی از صحنه ایران را فرامی گیرد ... تنها مقام دیگر آمریکایی که گاهگاهی با شاه ملاقات می کند، رئیس سیا (C.I.A) است. بازهم سفیر قبل و بعد از این ملاقات ها به طور کامل در جریان قرار می گیرد.
آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا Central Intelligence Agency-C.I.A
(مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، اسناد لانه جاسوسی آمریکا، چاپ سوم، جلد ١، ص ٤٠٤ )
 

ویلیام هیلی سولیوان(William Healy Sullivan)  آخرین سفیر آمریکا در ایران در فاصله دی ماه 1355 تا فروردین 1358 بود. متن دوم؛ که در ادامه می خوانید قسمتی از گزارشی با عنوان نظر اجمالی بر اوضاع و روابط ایراناست که وی در اردیبهشت 1357 برای  وزارت خارجه آمریکا نوشته است و بیانگر منافع گسترده ای است که شرکت های آمریکایی در ایران داشتند...

در فایل پیوست ادامه متن را بخوانید

نظر دهید

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.