تانک به شما خوشامد می‌گوید! یک تانک خیلی گنده که لوله‌اش جایی در آسمان را هدف قرار داده است، اما قصدی برای شلیک ندارد! درست مثل ارتشی که فقط قصد دفاع از کشور را دارد، نه حمله به کشوری دیگر. «دفاع مقدس» که شنیده‌اید، دقیقاً چنین چیزی است.

اینجا ورودی «موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» است. یکی از بزرگ‌ترین و جدیدترین موزه‌های کشور که در هفت تالار، حکایت‌های انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس و البته، دستاوردهای پس از انقلاب را روایت کرده است. کافی است از همان ورودی موزه که آن تانک خیلی بزرگ بهتان خوشامد می‌گوید، خوب به اطراف نگاه کنید، هواپیماهای جنگی را ببینید، شهدا را بشناسید، خبرها و سخنرانی‌های مربوط به انقلاب اسلامی و سال‌ها دفاع در برابر حمله به کشور را بشنوید و خودتان را در موقعیت‌های مختلفی که ایران ما برای رهایی و رشد در آن‌ها قرار داشته است، تصور کنید.

در این گزارش ما به همراه شما در این موزه بزرگ قدم زده‌ایم تا از این روایت‌ها برای شما حکایتی تصویری بسازیم.

 این موزه چه تالارهایی دارد؟

تالارهای هفت‌گانه این موزه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با قدم‌زدن و ایستادن در موقعیت‌های متفات هر کدام از آن‌ها، می‌توانید به تاریخ و جغرافیای مورد نظر سفر کنید. چون در فضایی بازسازی‌شده‌  قرار دارید که غالباً صدا و تصویر زنده‌ای از آن ماجرا در حال پخش است.

تالار آستانه: این تالار دو بخش مهم دارد: بخش اول دیوار بزرگی است با 38 صفحه نمایش (مانیتور) که مبارزه‌های  انقلابی مردم ایران علیه حکومت شاه را در فاصله سال‌های 1332 تا 1357 نشان می‌دهد. در بخش دوم هم که نامش «جلوگاه امام خمینی(ره)» است، تصویرهایی از امام در فاصله سال‌های 1343 تا 1357 به نمایش گذاشته شده‌اند.

تالار حیرت و حقانیت: این تالار نمایش‌دهنده شوک جنگ تحمیلی به مردمی است که از رهایی پس از انقلاب اسلامی خوش‌حال بودند، اما با جنگ مواجه شدند!

تالار دفاع: این تالار نمایش‌دهنده ساختار دفاع و تجهیزات جنگی و دفاعی کشور است.

تالار آرامش: این تالار روایتگر روزهای جـنگ و دفـاع از خاک کشور است.

تالار شهادت: این تالار فضای خاص و متفاوتی دارد تا شما را با مفهوم شهادت و عروج آشنا کند.

تالار پیروزی: این تالار پیروزی‌های ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله را به تصویر کشیده است.

تالار سرانجام: این تالار در انتهای مسیر و در بالاترین نقطه موزه قرار دارد. جایی است که می‌توان سرانجام انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع از کشور را دید. اینجا یادبود شهدای هسته‌ای، ماکـت‌هایی از غـنی‌سازی اورانیوم(سانتریفیوژ) و ... را هم می‌توانید ببینید.

 

بازدید از راه دور

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقعاً مدرن و به‌روز است. نشان به این نشان که اصلاً می‌توانید به این موزه نروید، اما همه بخش‌های آن را با جزئیات دقیق ببینید. کافی است سری به وب‌گاه (وبسایت) این موزه به نشانی  www.iranrhdm.ir بزنید و روی بخش «بازدید مجازی» کلیک کنید تا میهمان تور مجازی با تصویرهای 360 درجه باشید.

ادامه مطلب را در فایل پیوست بخوانید:

نظر دهید

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.