نام عملیات: نفت‌کش‌ها 2
زمان عملیات: اواخر فروردین‌ماه 1۳67
ارگان عمل‌کننده: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
نبرد با شیطان بزرگ
ناوچه جنگی«ساموئل رابرتز» آمریکا در اواخر فروردین‌ماه سال 1۳67 در خلیج‌فارس با مین برخورد می‌کند. کاپیتان کشتی 4۵ دقیقه قبل از اصابت با مین، متوجه می‌شود که در یک میدان مین قرار گرفته است و تلاش می‌کند راه آمده را باز گردد، ولی ناوچه با یک مین به قدرت 2۵0 پوند برخورد می‌کند، که در اثر انفجار آن حفره‌ای به قطر 8 متر در کف کشتی پدید می‌آید. از آن‌جا که این شناور در حالت جنگی قرار داشت و تمام دریچه‌های ورودی آب بسته بود، موتورخانه آن پر از آب شده و کشتی دچار آتش‌سوزی می‌شود که با انتقال آن به ساحل، از غرق شدن آن جلوگیری به‌عمل می‌‌آید. در اثر این حادثه پنج نفر از خدمه ناوچه مجروح می‌شوند.
سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ در پی این واقعه اعلام می‌کند: «در صورتی‌که آمریکا دست به تجاوز جدید علیه ایران بزند، جمهوری اسلامی ایران با شدت تمام با آن برخورد خواهد کرد و شرارت آمریکا را قطعاً بدون پاسخ نخواهد گذاشت... این حوادث، نتیجه طبیعی حضور تجاوزکارانه آمریکا در خلیج‌فارس است. از جمله عوامل اصلی ناامنی در خلیج‌فارس، حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در این منطقه است... از اوایل خردادماه سال 1۳66 که آمریکا نظامیان خود را به بهانه حمایت از امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس گسیل داشت، ما شاهد افزایش ناامنی در این منطقه بوده و هستیم و این امر دقیقاً مؤید نظرات جمهوری اسلامی ایران است که حفظ امنیت خلیج‌فارس، تنها باید توسط کشورهای منطقه صورت گیرد. حضور تجاوزکارانه و غیرقانونی دیگر کشورها تنها به پیچیده‌تر شدن اوضاع در این منطقه منجر خواهد شد».
روز 28 فروردین‌ماه ناوچه قهرمان جوشن، بندر بوشهر را به قصد دریا و حراست از مرزهای آبی جمهوری اسلامی و صیانت از آب‌های خلیج‌فارس ترک می‌کند. صبح روز 29 فروردین، پنتاگون تصمیم می‌گیرد برنامه از قبل تعیین شده خود را به اجرا بگذارد. ساعت هشت‌و‌نیم صبح به نیروهای وزارت نفت دستور تخلیه سکوهای نفتی سلمان، نصر و مبارک داده می‌شود تا در مقابل تجاوز دشمن، مقابله صورت گیرد. آمریکایی‌ها با مقاومت و عکس‌العمل یگان‌های دریایی ایران عقب می‌نشینند و این بار با ۳ رزمناو، 8 فروند هواپیما و پشتیبانی قوی کشتی‌های جنگی حمله کرده و سکوی سلمان را اشغال می‌کنند. متجاوزین آمریکایی پس از آن، سکو را با کار گذاشتن مواد منفجره و شلیک‌های بی‌امان توپ و موشک به آتش می‌کشند. به‌دنبال آن، سکوهای نفتی نصر و مبارک نیز هدف قرار می‌گیرند. کشتی‌های مریل، مک‌کورمیک و ترنتون در حمله به سکوی سلمان و کشتی‌های سیمپسون، باگلی و وین رایت در حمله به سکوی نصر شرکت می‌کنند.
از طرف فرماندهی منطقه یکم بندرعباس به ناوچه جوشن مأموریت داده می‌شود تا خود را به سکوهای نفتی برساند. حوالی ساعت 12:۳0 دقیقه چند فروند هلی‌کوپتر روی رادار ناوچه ظاهر می‌شوند و بلافاصله سیستم‌های دفاعی و تهاجمی این شناور به حالت آماده‌باش درمی‌آید. فرمانده ناوگان آمریکا با ناو سروان عباس ملک فرمانده ناوچه جوشن تماس می‌گیرد و با بی‌سیم می‌گوید که نیروهای ناوچه جوشن هرچه سریع‌تر کشتی را ترک کنند و از محل دور شوند. 
در همین لحظات، چند فروند هلی‌کوپتر آمریکایی با ناوچه نزدیک می‌شوند که با اخطار فرمانده ناوچه، هلی‌کوپترها دچار تردید می‌شوند و فرمانده ناوگان آمریکا اعلام می‌کند چنان‌چه به گفته او ترتیب اثر داده نشود، ناوچه ایرانی هدف قرار خواهد گرفت. فرمانده ناوچه جوشن در پاسخ رجزخوانی‌های آمریکایی‌ها با قاطعیت تمام اعلام می‌کند که هرگونه حرکت تجاوزکارانه آن‌ها با پاسخ کوبنده روبرو خواهد شد. هلی‌کوپترها و هواپیماهای آمریکا ناوچه جوشن را در محاصره خود می‌گیرند. نخستین موشک از طرف رزمناو آمریکا شلیک می‌شود. ناو حماسه‌آفرین جوشن از دو جبهه هوا و دریا با آتش گسترده مورد حمله واقع می‌شود.
ناو حماسه‌آفرین جوشن از دو جبهه هوا و دریا با آتش گسترده مورد حمله واقع می‌شود. ناوچه جوشن در میان تهاجمات گسترده آمریکا یک فروند هلی‌کوپتر دشمن را هدف قرار داده، منفجر می‌کند. با اقدامات الکترونیکی، اولین موشک‌ هاریون شلیک شده به طرف جوشن در 200 متری به آب برخورد می‌کند و دریادلان جان برکف اسلام با شجاعت بی‌نظیر و باور نکردنی اراده آهنین خود را برای دفاع از آب‌های گرم خلیج‌فارس و آرمان انقلاب اسلامی ایران به نمایش می‌گذارند.
دومین موشک شلیک شده از سوی آمریکایی‌ها، به موتورخانه ناوچه جوشن اصابت می‌کند که فرمانده و جانشین او هر دو مجروح می‌شوند. سومین موشک اتاق عملیات را مورد هدف قرار می‌دهد و موج انفجار آن فرمانده ناوچه و تعداد دیگری از پرسنل را به داخل آب پرتاب می‌کند. چهارمین موشک به پاشنه و قسمت توپخانه، که پرسنل آن با شجاعت بی‌نظیر هم‌چنان مشغول آتشباری و دفاع هستند می‌خورد و پنجمین موشک در وسط ناو فرود می‌آید.
پس از 4۵ دقیقه از شروع درگیری، ۳ رزمناو آمریکا در حالی‌که از سوی تعدادی از هواپیماهای شکاری حمایت می‌شوند، ۳00 گلوله توپ به‌سوی ناوچه جوشن که هدف ۵ موشک قرار گرفته بود، شلیک و آن را غرق می‌کنند. مقاومت این ناو با 11 شهید و ۳۳ مجروح، برگ زرین دیگری به پرونده حماسه‌های نیروی دریایی ارتش می‌افزاید و خاطره ناوچه حماسه‌‌آفرین پیکان را برای همیشه زنده می‌‌کند. آمریکا پس از به آتش کشیدن سکوی سلمان به طرف سکوهای دیگری در حوالی جنوبی خلیج‌فارس حرکت می‌کند. ناوشکن سهند و سبلان از پایگاه‌ دریایی بندرعباس به مأموریت اعزام می‌شوند. تعدادی از نیروهای این دو ناوشکن که در حال مرخصی بودند، پس از ‌آگاهی از جنگ‌افروزی‌های آمریکا در خلیج‌فارس، مرخصی خو را لغو و به محل مأموریت عزیمت می‌کنند.
نخستین درگیری میان این دو ناوشکن و نیروی هوایی آمریکا در حوالی تنگه هرمز درمی‌گیرد و طرفین به‌شدت همدیگر را زیر آتش می‌گیرند. ناوشکن‌های ایرانی چندین ساعت با قدرت و قاطعیت در مقابل هواپیماها و ناوهای آمریکا که از مسافت بسیار دور شلیک می‌‌کردند، پایداری می‌کنند، به‌طوری‌که هواپیماها از روی استیصال متوسل به بمب‌های لیزری می‌شوند. ناوشکن‌های سهند و سبلان به سمت ناوهای آمریکا پیشروی می‌کنند که این امر وحشت آمریکایی‌ها را فراهم می‌کند. رونالد ریگان دستور حمله مجدد را صادر می‌کند و از فاصله 120 کیلومتری، موشک‌های لیزری هاریون به‌سوی ناوگان ایران شلیک می‌شوند. 
ناوشکن سبلان با اصابت بمب‌های لیزری شیلک شده از هواپیما، دچار سانحه می‌شود، اما ناوشکن با هوشیاری فرمانده ناو و فداکاری و ایثار دیگر نیروهای ناو از برد موشک‌های هاریون خارج می‌شود. در این میان، ناوشکن سهند هدف سه موشک از سوی دشمن قرار می‌گیرد که تعدادی از نیروهای آن شهید و مجروح می‌شوند و بقیه خود را به آب می‌زنند. جنگنده‌های آمریکا افراد مستقر در قایق‌های نجات را به گلوله و موشک می‌بندند که تعداد دیگری از رزمندگان اسلام به شهادت می‌رسند. شهامت و پایمردی نیروهای این دو ناوشکن موجب می‌شود که دشمن منطقه را ترک و فقط از راه دور اقدام به پرتاب موشک‌های لیزری کند. 
در حالی‌که نیروی دریایی آمریکا با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن خود و اقدامات تاکتیکی تلاش می‌کند که جنگ را خاتمه یافته تلقی کند، قایق‌های توپدار ایرانی طی یک عملیات تلافی‌جویانه سکوهای نفتی تحت اجاره آمریکا با بهره‌گیری از تجهیزات توپدار ایرانی طی یک عملیات تلافی‌جویانه سکوهای نفتی تحت اجاره آمریکا و یک ناو لجستیکی آن‌ها را به آتش می‌کشند.
واحد اطلاعات کشتیرانی لویدز لندن اعلام می‌کند: «یک قایق موتوری آمریکا در نزدیکی ترمینان نفتی مبارک در خلیج‌فارس، مورد حمله قرار گرفت. این قایق 28۳ تنی که«ویلتی‌یاند» نام داشت و با پرچم آمریکا حرکت می‌کرد، ساعاتی پس از تجاوز نیروهای آمریکایی به سکوی نفتی ایران در نزدیکی ترمینال مبارک هدف قرار گرفت. نفتکش انگلیسی یورگ مارین نیز هم‌زمان با حمله به قایق آمریکا در نزدیکی ترمینال مبارک هدف قرار گرفت و این تانکر 744/12/1 تنی دچار آتش‌سوزی شد و نفت آن به دریا نشت کرد.»
دولت مردان آمریکایی که از قاطعیت ایران به ستوه آمده‌اند، طرحی را پیشنهاد و تلاش می‌کنند با تصویب این طرح حضور خود را در خلیج‌فارس گسترش و کشتی‌های دیگر کشورها را مورد حمایت قرار دهند. رژیم عراق نیز هم‌چنان به حملاتش به نفت‌کش‌ها در خلیج‌فارس ادامه می‌دهد و هیچ واکنشی از سوی آمریکا نسبت به این تعرضات عراق صورت نمی‌گیرد. نیروی دریایی ایران به‌رغم آتش‌افروزی‌ها و تشنج‌آفرینی‌های آمریکا در خلیج‌فارس اقدام به گشت‌زنی می‌کند و تمام کشتی‌های مشکوک به حمل سلاح برای عراق را مورد بازرسی قرار می‌دهد.
بیانیه ایران:
دولت جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تجاوزات آمریکا در خلیج‌فارس، بیانیه‌ای را منتشر می‌کند که به بخشی از آن اشاره می‌شود.
«ماه رمضان از راه رسید تا بار دیگر شاهد حماسی‌ترین پایمردی‌ها و بزرگ‌ترین پیروزی‌های ملت ایران باشد و به تکرار حماقت‌های شیطان بزرگ پاسخ گوید. شیطان بزرگ در یک تجاوز ناجوانمردانه سکوهای نفتی سلمان، نصر و مبارک را محاصره کرد و زیر آتش گرفت. انتقام‌جویی از سکوهای نفتی بی‌دفاع، افتخاری نبود که شکست‌های پی‌در‌پی آمریکا را در برابر انقلاب اسلامی جبران کند. معجزه‌ای نبود که صدام را از دستان قدرتمند ما برهاند و هیاهویی نبود که یک انقلاب را به عقب براند. آمریکا اشتباه کرده و ایران اسلامی با قامتی بلند در برابر تمامی دنیای آن‌ها ایستاده است.
این عربده‌کشی‌ها ناممکن بود که بی‌پاسخ بماند. این آتش‌افروزی‌ها که در چارچوب طرح مشترک میان آمریکا و رژیم صهیونیستی عراق و هم‌زمان با تلاش مذبوحانه دشمن بعثی در جبهه فاو صورت گرفت، تنها آماده‌باشی به ملت سرافراز ما بود. نابودی رژیم صدام آن‌قدر نزدیک شده که شیطان بزرگ خود را به آب و آتش می‌زند و نجات او را می‌جوید و این آماده‌باشی است به ملت ایران که وقت گرفتن آخرین نفس‌های دشمن همین امروز است.
حسینیان! ماه رمضانی که به ما روی کرده است، ماه نمایش قدرت ایمان و ظهور موج‌خیزترین اقیانوس از مشت‌های گره کرده ماست. ماه هجوم به جبهه تمامی کسانی است که برهم زننده امنیت کودکان بی‌گناهند. ماه غرق خوش‌‌خیالی‌های آمریکا در خلیج‌فارس و ماه گرفتن انتقام زنان و مردان بی‌دفاع از کفر عنان گسیخته است. حسینیان! اکنون همه کفر در برابر ایمان صف کشیده است و روح آزادی و عزت و خون به جوش ‌آمده و تمامی ما را به بسیجی بزرگ فرا می‌خواند...» دکتر علی‌اکبر ولایتی، وزیر امورخارجه ایران در بخشی از سخنان خود با دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، با اشاره به جنایت‌ها و تجاوزات آمریکا می‌گوید:
«این‌گونه اعمال تحریک‌‌آمیز در خلیج‌فارس نشانگر این حقیقت است که آمریکا در خلیج‌فارس درپی ماجراجویی است و حضور ناوهای آمریکایی در منطقه نه تنها بر امنیت خلیج‌فارس نیافزوده، بلکه توسط این نیروها روز‌به‌روز امنیت این آبراه مهم تضعیف شده است. جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که بارها اعلام کرده است به هیچ‌وجه تسلیم سیاست روز و ارعاب نمی‌شود و به‌طور قطع تجاوز ناوهای آمریکایی به سکوهای نفتی ایران بدون پاسخ نخواهد ماند.»
از ‌آن‌جا که آمریکا چهار روز بعد از اصابت کشتی خود با مین، به سکوهای نفتی ایران تجاوز کرده است و نیز شواهد ادعاهای خود را در ارتباط با این مین‌ها ظرف این مدت به سازمان ملل متحد ارائه نکرده است، دروغ بودن ادعاهای آمریکا ثابت می‌شود.» در بیانیه وزارت امورخارجه ایران، ضمن اشاره به حملات آمریکا به سکوهای نفتی نصر، سلمان و مبارک در خلیج‌فارس و وارد آوردن آسیب جدی به این مراکز اقتصادی ایران آمده است:
«با توجه به شکست‌های اخیر رژیم عراق در جبهه‌های جنگ و اثبات بی‌اثر بودن شرارت‌های دشمن در حمله موشکی و هوایی به شهرها، جریانات استکباری و ارتجاعی که منافع خود را نجات صدام و افزایش تشنج و ناآرامی در منطقه می‌دیدند، حرکت توطئه‌گرانه دیگری را آ‌غاز کردند که برخورد مشکوک ناو جنگی آمریکا با مین، زمینه‌ساز این توطئه بود. در اختیار گرفتن جزیره بوبیان به‌عنوان پایگاه تجاوز عراق، دخالت مستقیم آمریکا در تحولات جنگ، استفاده وسیع عراق از سلاح شیمیایی در فاو و حملات تجاوزکارانه آمریکا را به سکوهای نفتی ایران می‌توان به‌عنوان مراحل دیگر این توطئه از قبل طراحی شده، دانست.»
آیت‌الله خامنه‌ای، رییس‌جمهور وقت ایران در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به خوادث خلیج‌فارس می‌فرماید: «آینده نشان می‌دهد که پیروزی از آن اسلام است. داستان مین‌گذاری جمهوری اسلامی ایران بی‌پایه و احتمال مین‌گذاری توسط خود آمریکا و یا عراق بیشتر است. به فرض هم اگر این اقدام از سوی نیروهای ایرانی انجام شده باشد، این امر ربطی به آمریکا ندارد که تجاوزگرانه در خلیج‌فارس وارد شود. آمریکا مانند دزدی است که وارد خانه شده و در حال دزدی زخمی شده است و از صاحب‌خانه بازخواست می‌کند که چرا او را زخمی کرده است. اصل ورود و حضور آمریکا در خلیج‌فارس غیرمنطقی است و حمله به سکوهای نفتی ایران هیچ منطق و بهانه‌ای ندارد.
کینه ما نسبت به آمریکا مقدس است و ملت انقلابی ما با آمریکا می‌تواند مقابله کند. رزمندگان ما یک سکوی آمریکایی، یک ناو لجستیکی آمریکایی، یک ناو انگلیس و یک هلی‌کوپتر جنگی آمریکا را به آتش کشیدند و زمانی‌که ناو مشتعل بود، استوار دریایی ما پشت تیربار، آمریکایی‌ها را هدف قرار می‌داد. عکس‌العمل شجاعانه نیروهای ما در دنیا شگفتی‌آور بود و این تنها بخشی از ماجراست. ملت ما این قدرت را دارد که با نیروهای استکباری پنجه در پنجه بیندازد.»
واکنش جهانی:
فیدل کاسترو، رییس‌جمهور کوبا در دیدار با قائم‌مقام وزارت امورخارجه ایران ضمن محکوم کردن حمله آمریکا به سکوهای نفتی کشورمان، خواستار محکومیت این تجاوز وقیحانه از سوی کشورهای انقلابی و مترقی می‌شود و می‌‌‌افزاید: «آمریکا از انقلاب اسلامی ایران وحشت دارد. از این رو دست به چنین اعمال وقیحانه‌ای می‌زند و این خط‌مشی دولت فعلی ‌آمریکاست. اساس سیاست خارجی آمریکا ایجاد ناامنی و اعمال فشار در مناطق مختلف جهان است.»
جیب، وزیرنفت سوریه با اشاره به حرکات تجاوزکارانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار می‌دارد: «این بدعت خطرناکی است که باید از سوی ملت‌های اسلامی محکوم شود.» وی ضمن اعلام موضع دولت متبوع خود در محکومتی اقدامات تجاوزکارانه شیطان بزرگ علیه ایران اسلامی می‌گوید: «ما مطمئن هستیم که پیروزی نصیب ایران خواهد شد.»
وزارت خارجه لیبی در بیانیه رسمی خود اظهار می‌دارد: «لیبی قاطعانه این اعمال تجاوزکارانه امپریالیسم آمریکا را که نشانگر سلطه‌طلبی آمریکاست، محکوم می‌کند. این حملات تجاوزکارانه نه تنها ایران، بلکه تمام مردم صلح‌دوست جهان را که سلطه‌طلبی آمریکا را رد می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. این اقدام، بخشی از یک رشته حملات امپریالیستی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و بیانگر سیاست ترویستی رسمی هیأت حاکمه آمریکا علیه مردم جهان است.» مولانا جمال‌الدین، روحانی برجسته پیشاور پاکستان، با محکوم کردن حمله آمریکا به سکوهای نفتی ایران تأکید می‌کند که اقدام اخیر واشنگتن به مفهوم تجاوز علیه تمامی مسلمین و کشورهای اسلامی تلقی می‌شود.
فردریک اکسل گارو، کارشناس مسائل نظامی خاورمیانه در مصاحبه با رادیو آمریکا می‌گوید: «تحول عمده در خلیج‌فارس، نبردهای جزیره فاو بوده است. اقدام عراق با هدف کشاندن ایران به یک رویارویی بزرگ در جبهه‌های جنوبی انجام شده است، زیرا در ماه‌های اخیر، عراق در مناطق شمال و کردنشین با مشکل روبرو بوده است و می‌خواهد ایران را وادار به حمله‌ای بزرگ در جنوب کند.»
حزب‌الله لبنان ضمن محکوم کردن تجاوز آمریکا می‌گوید: «بدون شک حمله تجاوزگرانه آمریکا علیه ایران اسلامی در خلیج‌فارس جدا از حملات وحشیانه صهیونیست‌ها و عوامل آن علیه امت به‌پاخواسته فلسطین و مردم مقاوم جنوب لبنان نیست.» سازمان عدالت انقلابی لبنان که مسئولیت به گروگان گرفتن دو آمریکایی را به‌عهده گرفته است، اعلام می‌کند که اقدامات نظامی آمریکا در خلیج‌فارس تلافی خواهد شد. هیأت علمای جبل عامل لبنان طی بیانیه‌ای، هم‌زمانی این تجاوز آمریکا را با جنگ‌های شدید در منطقه فاو گامی تازه در حفظ رژیم جنایتکار صدام و به‌منظور تحت فشار گذاشتن ایران اسلامی برای قبول صلح آمریکایی معرفی می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه چین: «ما از مناقشه نظامی مجدد ایران و آمریکا و پیامد آن‌که تشدید بحران در خلیج‌فارس است، عمیقاً نگران هستیم. ادامه این حملات موجب وخامت اوضاع خواهد شد. دولت چین با مداخله قدرت‌های بزرگ در خلیج‌فارس مخالف و در عین‌حال خواهان آزادی و امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج‌فارس است.» وزارت امورخارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز مخالفت با مداخلات خارجی در منطقه خلیج‌فارس، خواهان حل مسائل منطقه توسط کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌شود. در بخشی از این بیانیه، بدون آن‌که از آمریکا نامی برده شود، آمده است: «ترکیه برای برقراری امنیت رفت‌و‌آمد سفر در آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس به ضرورت عدم مداخلات خارجی در منطقه و حل اختلافات موجود توسط کشورهای حوزه خلیج‌فارس و نیز ایجاد برقراری تماس و تفاهم بین کشورهای منطقه اعتقاد دارد.»
جبهه آزادی‌بخش بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کند: «این جبهه همواره حضور ناوگان‌های خارجی را در خلیج‌فارس محکوم کرده است و اکنون نیز با محکوم کردن مجدد این عمل، تجاوز نیروهای آمریکایی را به سکوهای نفتی غیرنظامی جمهوری اسلامی ایرانی یک تجاوز ظالمانه آمریکا علیه تمام امت اسلامی می‌داند. جرم آن‌هایی که امکان ورود نیروهای آمریکایی را به منطقه فراهم کرده‌اند و به آن‌ها اجازه داده‌اند پایگاه‌های نظامی ایجاد کنند، از جرم تجاوز ‌آمریکا علیه نیروهای ایران اسلامی و سکوهای نفتی کمتر نیست.» حزب الدعوه‌ اسلامی عراق تجاوزات آمریکا را در خلیج‌فارس علیه ایران اسلامی محکوم می‌کند و به آمریکا هشدار می‌دهد.
 

نظر دهید

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.