در طول 8 سال جنگ تحمیلی بیش از 120000 رزمنده از استان کرمان به مناطق عملیاتی رفتند که تعداد زیادی از آنان دانش آموز بودند. معلم ها و کارکنان اداره کل آموزش و پرورش و دانش آموزان مدارس استان کرمان در طول دوران دفاع مقدس با انجام فعالیتهای زیر نقش آفرین بودند :

  1. کمک مالی : جمع آوری و اهدای کمکهای نقدی غیر نقدی و بسته بندی مواد غذایی و خشکبار در مدارس پسرانه و دخترانه و یافت لباسهای گرم، کلاه و شال برای رزمندگان توسط دانش آموزان دختر نمونه ای از این خدمات بود.
  2. فعالیت های تبلیغی و فرهنگی معلم ها و دانش آموزان با عضویت و حضور در بسیج مدرسه و پایگاه های مساجد محل و واحدهای فرهنگی در جبهه برای نشان دادن حقایق جنگ تحمیلی و اعزام نیرو و حقانیت دفاع مقدس در روشنگری افکار عمومی مردم استان نقش داشتند .
  3. فعالیتهای آموزشی : معلم ها و دانش آموزان استان هم زمان با رزم حتی در میدانهای جنگ نیز با بر پا کردن کلاسهای درس از آموزش و یادگیری غافل نبودند.
  4. حضور فعال و مستمر در خطوط مقدم جبهه: معلمان و دانش آموزان استان از همان روزهای آغاز جنگ تحمیلی، با حضور داوطلبانه در عملیاتهای 8 سال دفاع مقدس شرکت کردند. در این راه با ارزش فرهنگیان استان 2۳8 شهید و دانش آموزان استان نیز بیش از 1200 شهید والامقام را تقدیم ایران اسلامی نمودند.

«حسن یزدانی» یکی از شهدای دانش آموز استان کرمان است که ۳0 مرتبه اروند را طی کرد و سرلشکر سلیمانی در مورد این دانش آموز شهید گفته است: «چه کسی میداند حسن یزدانی کیست؟ حسن قهرمان و فاتح عملیات والفجر 8 بود، حسن؛ اولین فردی بود که داوطلب شد و از اروند گذشت...»

«رضا دادبین» از دیگر شهدای دانش آموز استان کرمان است که در سن 1۵ سالگی و در عملیات بیت المقدس به شهادت رسید. در بخشی از وصیت نامه وی آمده است: «من از روی هوی و هوس به جبهه نرفتم؛ فقط ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین (ع) و امام (ره) را لبیک گفتم و شهید شدم.

نظر دهید

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.