این شهر و این استان برخوردار از افتخارات تاریخی است. در این استان چهره های جاودانه ای که ریشه علم و هنر و معماری و پیشرفت های علمی و دینداری عمیق و ایمان راسخ را نشان می دهند، در طول تاریخ کشور ما چهره های بسیاری هستند. قدمت ریشه علم و هنر در این استان را از بیش از هزار سال پیش با نام محمد بن عیسی ماهاتی، و بعد از او شخصیتهای علمی، هنری و ادبی بزرگی - که ریاضیدان، منجم، عالم، فقیه، شاعر و هنرمند بودند در گذشته پر افتخار تاریخی این استان و این شهر می توان مشاهده کرد. 

این استان و مردم نجیب آن، خاطرات تلخی از گذشته ها - که چندان از ما دور نیست – دارند. پادشاهان جبار – جه قاجارها و جه قبل از آن ها- با این شهر و مردم آن چه کردند. در دوران نظام های طاغوتی و بی خبر از معنویت، ارزشهای معنوی این شهر نادیده گرفته شد. در دوران خونبار نظام پهلوی، استعدادهای این شهر، مردم این شهر، واقعیت های بسیار برجسته و جذاب این شهر و این استان به دست غفلت و فراموشی سپرده شد. در سال ۵7، آن روزی هم که مردم این استان به ستوه آمده از ستمهای متراکمی که بر آن ها شده بود، فریاد برآوردند و اجتماع کردند، مسجد جامع این شهر را به آتش کشیدند و مردم را به قتل رساندند. خاطره های تلخ و شیرین در فضای این شهر و استان بسیار است.

شما مردم با تجربه ای هستید. نسل های گوناگون کرمانی تجریهها و معارف گذشته را نسل به نسل و دست به دست منتقل کرده اند. کرمانی، با ادب، با ظرفیت، با تحمل، با ایمان و با پختگی همراه است و می تواند مسائل اساسی را خوب درک و تحلیل کند. در طول دوران مبارزه، بعد از پیروزی و در طول دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، کرمان توانست شخصیت بارز خود را در میدان های گوناگون نشان دهد. سرداران بزرگ، فدائیان راه سلام و شهیدان عالی مقام و نام آور و پر افتخار برجسته ترین چهره های این استان شده اند؛ جوان هایی که از خاک بر آمدند و در افلاک درخشیدند؛ نام هایی که هرگز از یاد مردم ایران نخواهد رفت. در صحنه علم و تدبیر و سیاست، شهید عزیزمان، مرحوم باهنر، چهره فراموش نشدنی این استان است. بحمد الله در دوران ما هم عالم، سیاستمدار، منجم، ریاضیدان، شاعر، تاریخدان، نویسنده و قصه نویس از این استان آن قدر در سرتاسر کشور حضور دارند و نام های شناخته شده ای از آنها در ذهن همه هست که امکان نام آوردن آنها نیست.

نظر دهید

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.