رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ششمین نشست اندیشه‌ورزی پایگاه مقاومت بسیج شهید موسوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موضوع "حکمت و هویت، دو گمشده برنامه درسی و تربیتی امروز ما" را تشریح  و تبیین کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم با بیان اینکه آموزش و پرورش ما در سطحی که باید باشد؛ نیست، اظهار داشت: فلسفه تعلیم و تربیت ما تببین و تدوین شده است و از این جهت ابهامی وجود ندارد و مشخص است چه مسیری را طی کنیم اما باید در این مسیر سرپل‌هایی را انتخاب و پیدا کنیم که بین وضع موجود و وضع مطلوب ارتباط واقعی ایجاد کرد.

وی با مطرح کردن این فرضیه که آنچه در آموزش و پرورش، آموزش عالی، نظام رسانه‌ای و حتی حوزه علمیه به عنوان کاستی شاید بتوان در نظر گرفت مبحث تربیت حکمت بنیان است، افزود: این نگاه باید در همه فعالیتها، برنامه ها، فرایند، فرهنگ و مدیریت مان وجود داشته باشد اما آنچنان که باید به آن نپرداخته ایم. اگر مصادیق این حکمت را بدست بیاوریم و آن را در خلال برنامه‌هایمان تقویت کنیم، می‌تواند ما را به منزل مقصود برساند. هویت محوری کلید واژه دوم است که جای تأمل زیادی دارد.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه درسی و تربیتی، رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت بوده و هم عرض دانستن زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلقی نادرستی است، گفت: نظام اهداف و ارزشها در هر نظام آموزشی اولاًوبالذات در برنامه درسی و تربیتی‌اش است که متبلور می‌شود.

وی با بیان برخی از معیارها، شاخص ها و سیره اخلاقی، رفتاری و معرفتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تکرار بیانات و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص این شهید بزرگوار و اینکه شهید سلیمانی یک مکتب، یک راه و یک مدرسه است، یادآور شد: شهید سلیمانی نماد حکمت و هویت‌مندی است.

 

 

نظر دهید

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.